It’s the final countdown. *Doo doo doo doo doooooo*

Med cirka en månad kvar tills antagning är att slå sig ner och börja utforska yrket på allvar. “Library school begins before application.”. Med de orden jag har startat Bibliospektivt innan jag börjar mina studier. När kurslitteraturen tar över livet i hösten blir sommaren ett utmärkt tillfälle att läsa mer om bibliotek och bibliotekarieyrket på en praktisk nivå: mastodontverk som David Lankes The Atlas of New Librarianship till smalare skrifter om hur svenska bibliotek arbetar med makerspaces står på agendan. Plus en hel del mer.

Att återvända till dessa böcker under de kommande två åren ser jag fram emot. Att sätta både studierna och praktiska erfarenheter av biblioteksarbete i förhållande till de senaste rönen och utvecklingarna tror jag kommer att leda till nya och givande insikter: allt från suppsatsämnen till nya verktyg användbara i mitt professionella och privata liv.

Låt sommaren börja!

Leave a comment